”Jeg har samme tilgang til mine malerier som musikeren, der, album efter album, forsøger at afklare, hvad det er, der ligger og ulmer nede under overfladen. Hvert album, eller serie af billeder, hænger sammen i sin tematik, sin brug af teknikker og sin tilgang til det kunstneriske projekt i det hele taget; langsomt at skrælle lag efter lag af virkeligheden for at nå ind til noget bagvedliggende. Et fortsat Sisyfosarbejde, med andre ord, for virkeligheden vil til enhver tid stå glat og overrumplende skarp, uanset hvor mange lag der skrælles af. Hemmelighederne består. Alligevel giver det mening, for i krydsfeltet mellem drøm og underbevidsthed, hvor jeg henter inspiration til mine ting, er der åbninger, sprækker og passager, hvor motiver, indhold og ideer siver ud. Det er dem jeg forsøger at få ned i mine billeder, i den overbevisning, at det der siver ud derindefra, har noget at sige til os alle sammen. At vi alle genkender dele af os selv i motiverne.”

“Whatever it is you’re seeking won’t come in the form you’re expecting.”

Haruki Murakami

Klik på billede eller tekst for at komme til de forskellige albums

Malerierne i denne album er en modvægt til den enorme informationsstrøm vi hver dag udsættes for. Det kontemplative rum er et rum, hvor tankerne kan få lov til at søge indad og flyde frit. Hvor hverdagen slipper taget i os og sætter os fri.

Kontemplativt Rum; Et rum tømt for informationer. Et rum du selv smider dine informationer ind i; hvor du selv byder ind med det, du måtte have på hjerte. Det der, netop nu, rykker ved din virkelighed og gør noget ved din sjælsro.

Rummet er åbent.

Det er stort og der er uendeligt højt til loftet.

Det kontemplative rum forsøger at trække dig ud af din egen verden og ind i en større.

Fælles for billederne i dette album er den globelignende komposition, med en klode eller en her verden svævende i et tilsyneladende tomrum.

Nogle er malet på bagsiderne af gamle loppefund i en rå stil og med et mylder af informationer.

Andre er malet på en baggrund af opklippede landkort i collage, mens andre igen, er malet mere klassisk op på lærred.

Kloderne er undersiden eller bagsiden af hverdagen…

Tågen klamrer sig desperat til jorden. Ser bagud, hvor mosen tegner sig gråt op imod daggryet. Vider sig uendeligt langsomt ud over de snetyngede marker. Strækker sig hele tiden lige en anelse mere.

En lille stump melodi har sat sig fast i billedet. Et barn? Var det et barn der nynnede melodien eller var det vinden?

En stor rovfugl stryger lavt hen over jorden, en hare standser op i kulden, lyttende.

Tågen rejser sig nu.

Står et øjeblik i al sin vælde. Solen der bryder ubærligt igennem, der falder over den bagfra og tvinger den i knæ. Haren der fortsætter sin flugt over de sneglitrende marker, op over bakken og væk. Rovfuglens uudgrundelige øjne.

Tågen fortrækker tilbage til mosen. Står på spring i tykningen mellem ellekrat og pil.

Afventende…

Share on Facebook Share
Share on TwitterTweet
Share on Google Plus Share
Share on Pinterest Share
Share on LinkedIn Share
Share on Digg Share
Videre til værktøjslinje